דליפות בבניינים, במתקנים תעשייתיים ובציוד עלולות לגרום לנזק משמעותי, להגביר את צריכת האנרגיה ולהביא לסיכוני בטיחות. שיטות זיהוי דליפות מסורתיות כגון בדיקות ראייה, בדיקות לחץ וזיהוי על קולי הן מוגבלות מבחינת דיוק ויעילות. יחד עם זאת, התקדמות טכנולוגית ההדמיה התרמית מאפשרת לזהות דליפות ברמת דיוק גבוהה יותר, במהירות ויחס עלות-תועלת גבוה יותר.

מהי מצלמה תרמית?

 

מצלמות תרמיות, הידועות גם בשם מצלמות אינפרא-אדום, לוכדות ומתעדות את החום הנפלט מחפצים ומשטחים. הן מזהות קרינת אינפרא-אדום שהיא בלתי נראית לעין האנושית, וממירים אותה לתמונות גלויות שניתן לנתח עבור יישומים שונים, כולל זיהוי דליפה כמו גם בדיקת נזילות במצלמה תרמית. מצלמות אלה יכולות לזהות שינויי טמפרטורה במגוון של חפצים וחומרים, כולל מוצקים, נוזלים וגזים. הן הפכו פופולריים יותר ויותר במגוון תעשיות בשל רמת הדיוק שלהן, המהירות, ואופי השימוש  הלא פולשני.

 

כיצד פועלות מצלמות תרמיות?

 

מצלמות תרמיות פועלות על ידי זיהוי קרינת אינפרא אדום הנפלטת על ידי אובייקטים, והמרה שלה לתמונות גלויות שניתן לנתח. קרינה אינפרה-אדומה היא סוג של קרינה אלקטרומגנטית הנפלטת מכל האובייקטים להם טמפרטורה מעל האפס המוחלט.

 

מצלמות תרמיות מגיעות עם גלאי רגיש לקרינת אינפרא אדום ועדשה שממקדת את קרינת האינפרא על הגלאי. הגלאי ממיר את הקרינה לאותות חשמליים, אשר עוברים עיבוד על ידי תוכנת המצלמה בכדי לייצר תמונה גלויה. התמונה מקודדת בצבעים, על מנת לייצג את הבדלי הטמפרטורה, כאשר אזורים חמים יותר מופיעים כאזורים אדומים או צהובים, ואזורים קרים יותר מופיעים כחולים או סגולים. על ידי זיהוי וריאציות אלה, מצלמות תרמיות ניתן לשימוש עבור מגוון רחב של יישומים, כולל זיהוי דליפה, בדיקות ציוד, וביקורות אנרגיה.

 

מצלמות תרמיות משתמשות בעיקרון שנקרא תרמוגרפיה, כדי לייצר תמונות. תרמוגרפיה היא שימוש בקרינת אינפרא אדום למדידת הבדלי טמפרטורה. על ידי זיהוי הבדלים אלה, מצלמות תרמיות יכולות לייצר תמונות שאינן גלויות לעין האנושית ולחשוף מידע יקר ערך על התכונות התרמיות של אובייקטים וחומרים.

 

סוגים של דליפות שניתן לזהות בעזרת מצלמה תרמית

 

דליפות מים: דליפות מים יכולות להיות קשות לזיהוי, במיוחד אם הן מוסתרות מאחורי קירות או תקרות. עם זאת, מצלמות תרמיות כן יכולות לזהות את הבדלי הטמפרטורה הנגרמים על ידי חומרים או משטחים שניזוקו ממים, גם אם מקור הדליפה אינו גלוי. הדבר יכול לעזור לזהות דליפות מוקדם, ובכך למנוע נזק יקר וצמיחת עובש.

 

דליפות אוויר: דליפות אוויר בבניינים או בציוד יכולות לגרום לבזבוז אנרגיה ולהפחתת היעילות. מצלמות תרמיות יכולות לזהות שינויי טמפרטורה באוויר שמסביב הנגרמים בשל כך, גם אם הדליפות אינן גלויות לעין בלתי מזוינת. הדבר מאפשר זיהוי מהיר ותיקון של הדליפות, וכתוצאה מכך יעילות אנרגיה משופרת וחיסכון בעלויות.

 

דליפות גז: דליפות גז יכולות להיות מסוכנות ואף מסכנות חיים, מה שהופך את הזיהוי שלהן לחיוני לבטיחות. מצלמות תרמיות יכולות לזהות דליפות גז על ידי זיהוי הבדלי טמפרטורה בין הגז הנפלט לבין הסביבה. ולכן ניתן להביא לגילוי מוקדם ותיקון של הדליפות, הפחתת סיכוני בטיחות ומניעת נזק יקר.

 

דליפות קיטור: דליפות קיטור יכולות גם להוות סיכוני בטיחות, וגם לגרום נזק לציוד ומתקנים. מצלמות תרמיות יכולות לזהות את החום שנוצר על ידי בריחה קיטור, גם אם הדליפות אינן גלויות. הדבר מאפשר גילוי מוקדם ותיקון של הדליפות, הפחתת סיכוני בטיחות ומניעת נזקים יקרים.

 

היתרונות של שימוש במצלמה תרמית לזיהוי דליפה

 

זיהוי לא פולשני: שיטות מסורתיות לזיהוי דליפה, כגון בדיקות חזותיות או בדיקות לחץ, יכולות להיות פולשניות ודורשות גישה פיזית לאזורים המושפעים, מה שעלול לגזול זמן רב ולהפריע לפעילות השוטפת. לעומת זאת, מצלמות תרמיות יכולות לזהות דליפות ללא צורך בגישה פיזית, מה שהופך את הבדיקות למהירות ויעילות יותר. הדבר יכול לחסוך זמן ולהפחית הפרעות תפעוליות, מה שהופך בדיקות באמצעות מצלמה תרמית לכלי יקר ערך עבור תעשיות בהם משאב הזמן והפרודוקטיביות הם קריטיים.

 

דיוק ורגישות גבוהה: מצלמות תרמיות רגישות מאוד להבדלי טמפרטורה, ומאפשרות לזהות אפילו שינויי טמפרטורה קטנים, כאלו שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת או שניתן להבחין בהם בשיטות אחרות. משמעות הדבר היא כי מצלמות תרמיות יכול לזהות דליפות מוקדם, לפני שהם גורמים לנזק משמעותי, להביא לחיסכון בעלויות ולשיפור הבטיחות. הדיוק הגבוה והרגישות של מצלמות תרמיות הופכים אותן לכלי חיוני לאיתור דליפות במערכות קריטיות או באזורים קשים לנגישות.

 

מהירות ויעילות: מצלמות תרמיות יכולות לסרוק במהירות אזורים גדולים ולזהות דליפות בזמן אמת, מה שמאפשר זיהוי דליפות מהיר ויעיל יותר. זה יכול לחסוך זמן וכסף על ידי זיהוי דליפות מוקדם ומניעת נזק יקר או השבתה. המהירות והיעילות של בדיקות המצלמה התרמית הופכות אותן לאידיאליות לתחזוקה מונעת וסדירה, ומבטיחות כי הדליפות מזוהות ומתוקנות, לפני שהן הופכות לבעיה.

 

עלות-תועלת: גילוי מוקדם של דליפות עם מצלמות תרמיות יכול למנוע נזק יקר ולהפחית את צריכת האנרגיה, וכתוצאה מכך מביא לחיסכון משמעותי בעלויות לאורך זמן. על ידי זיהוי דליפות בשלב מוקדם, ניתן לבצע תיקונים לפני שהדליפה גורמת לנזק נוסף או גורמת לזמן השבתה משמעותי יותר. בנוסף, השימוש במצלמות תרמיות יכול להפחית את הצורך בשיטות פולשניות או יקרות של זיהוי דליפה, כגון חציבה בקירות או ביצוע בדיקות לחץ.

 

ככלל, מצלמות תרמיות מציעות מספר יתרונות על פני שיטות מסורתיות של גילוי דליפות, מה שהופך אותן לכלי בעל ערך רב עבור מגוון רחב של תעשיות, כולל בניית מבנים, מערכות חשמל, אינסטלציה ו- HVAC, ומתקני תעשייה וייצור. על ידי זיהוי דליפה לא פולשני, מדויק וחסכוני, מצלמות תרמיות יכולות לשפר את הפרודוקטיביות, למנוע נזק ולהבטיח בטיחות ראויה.

 

איתור נזילות במצלמה תרמית מחיר

 

המחיר של שירותי איתור נזילות במצלמה תרמית כמו גם זיהוי דליפת באופן זה, משתנה בהתאם למספר גורמים, כגון גודל השטח שיש לבדוק, המורכבות של הציוד או המערכות, לצד הניסיון והמומחיות של ספק השירות.

 

בדרך כלל העלות של שירות זיהוי דליפת מצלמה תרמית יכולה לנוע בין כמה מאות שקלים עד כמה אלפי שקלים, בהתאם להיקף הבדיקה. חשוב לציין כי בעוד שהעלות הראשונית של השירות עשויה להיראות גבוהה, גילוי מוקדם של דליפות יכול למנוע נזק יקר, לשפר את יעילות האנרגיה ולהפחית את סיכוני הבטיחות, מה שמוביל לחיסכון עלויות בטווח ארוך.

 

מומלץ לקבל הצעות מחיר ממספר ספקי שירות, ולהשוות בין ההצעות ואת הניסיון של הספקים לפני קבלת החלטה בנוגע לספק הספציפי איתו תעבדו. בנוסף, חשוב לוודא כי ספק השירות בעל ניסיון מספק, ומוסמך לבצע בדיקות מצלמה תרמית בכדי להבטיח תוצאות מדויקות ואמינות.